خانه کودک آل طه

آوا ورزی در کودکان

1393/1/30 0:54
نویسنده : خانم مربی
1,794 بازدید
اشتراک گذاری

هیچ کودکی نمی تواند با گوش دادن تنها خواندن بیاموزد. کودکان برای زبان آموزی باید فرایندی را بپیمایند که به آن آمادگی خواندن می گویند. آواورزی یکی از مراحل آمادگی خواندن است. کودکان آواها را می شناسند و سپس بر زبان می آورند. اگر روی توانایی های آوایی کودکان کار شود، زبان را در مراحل خواندن و نوشتن بسیار زودتر و سنجیده تر خواهند آموخت

اهداف

-         حساس کردن کودک به دستگاه آوایی و شنوایی خود.

-         تقویت توانایی خوب گوش دادن.

-         شناخت و پردازش آواها (آواها را بشناسد و به زبان بیاورد) و یاد گرفتن رانش درست آواها.

-         تقویت هوش زبانی، منطقی و اجتماعی کودک (بتواند به درستی با دیگران ارتباط برقرار کند و از نیازها و هیجان های دیگران آگاه شود.)

-         شناخت آواهی زنجیری و زبر زنجیری زبان فارسی و در نتیجه درست و زیبا سخن گفتن (چیرگی بر آواها و نواها)

-         گسترش دایره ی واژگانی کودک

  

ابزار مورد استفاده:

بسته ی آوا ورزی  شامل سه کتاب؛ خواندن، کارورزی و راهنمای مربی به اضافه ی نماکارت های آوایی. کتاب خواندن شامل داستان هایی برای شناخت آواهای حیوانی، ابزار طبیعت و… است. کتاب کار فعالیت های را پیشنهاد کرده است که با توجه به ناهمگونی شیوه های یادگیری کودکان برنامه ریزی شده تا هم کودکانی که به شیوه ی یادگیری دیداری بهتر می آموزند و هم کودکانی که در گروه یادگیری شنیداری یا یادگیرندگان دست ورز هستند، بتوانند آواها را به خوبی یاد بگیرند.

-         پیش از آغاز کار با کتاب، کودک را به فعالیت های بدنی تشویق می کنیم. نفس عمیق، ورزش و نرمش ریتمیک، تن آرامی و… . این بخشی از روندی است که پریشانی ها و استرس های کودک را دور و به تمرکز بیشتر او کمک می کند.

-         از کتابِ خواندن یک داستان را بلند خوانی می کنیم. ( با همه ی آنچه در بلند خوانی باید در نظر داشت.)

-         درباره ی داستان چند پرسش زبانی می کنیم، که نمونه های آن در کتاب آمده است.

 

-         با جلب توجه کودک به تصاویر و پرسش های تصویری او را به تصویر خوانی تشویق می کنیم. می توان در ضمن این کار رنگ ها، شکل ها، کنش ها، درست نگاه کردن و… را به کودکان آموخت.

-         کودک را به تمرین آواها تشویق می کنیم و ترانه های بازی گون کتاب کارورزی را با او تمرین می کنیم.

-         خواندن آوا ورزی به صورت گروهی  کنشی است که کودکان بسیار دوست دارند. کودکان زبان آموز و هم چنین کودکانی که آموزش موسیقی می بینند، پایه ریتم و درک آن را از کارورزی های این بسته می آموزند.

-         انجام بازی های آوایی برگرفته از بازی های سنتی با کودکان

-         جایگزینی یک واک (صدا) به جای واک دیگر برای بالا بردن توانایی کودک در شناخت از کارکردها و چگونگی ساخت واژه ها.

 

     تکنیک دیگری که در این بسته آمده و بسیار در پیشرفت زبانی کودکان نقش دارد خواندن گفت و گویی است. خواندن گفت و گویی با سه تکنیک عمده شکل می گیرد. نخست یک پرسش با چه می کنیم. پرسش باید پایان باز داشته باشد. پاسخ کودک را با پرسش های دیگر گسترش می دهیم و او را در فکر کردن و سخن گفتن درباره ی پیرامون تشویق می کنیم.

-        

-         نماکارت ها نیز برای کارورزی دست ورزانه و دیداری است تا کودکان مفهوم گام بلند و کوتاه را از جنبه ی زبانی و موسیقایی بیاموزند.

 این مجموعه جهت کودکان 2تا 6 سال توصیه می شود

 نظر یادتون نره و شاد باشید

پسندها (1)

نظرات (1)

مامان محراب
27 فروردین 93 22:59
ممنون.....جبران زحمات شما از عهده پسر کوچولوها بر نمی یاد !
خانم مربی
پاسخ
ممنون مامان جان امیدوارم بتوانیم بهترین ها را برای گلهایمان انجام دهیم