خانه کودک آل طه

چگونه از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کنیم

1394/9/23 15:10
نویسنده : خانم مربی
610 بازدید
اشتراک گذاری

پاييز و زمستان همراه با زيبايي هايش، آب و هواي سرد، سرفه، تب، لرز، آبريزش بيني سرفه و عطسه را نيز به همراه دارد. اگر مي خواهيد زمستان را به جاي نشستن كنار جعبه دستمال كاغذي، به تماشاي روزهاي باراني و برفي در كنار شومينه بگذرانيد، چندين گام ساده ي پيش رو را در ادامه با ما دنبال كنيد.

گام هاي مقاله
1
از عوامل بروز سرماخوردگي و آنفولانزا آگاه شويد.

هر دوي اين بيماري ها ويروسي هستند. ويروس يك ارگانيسم عفوني و مصري كوچك است كه درون سلول جاي مي گيرد و در آنجا زندگي مي كند تا بتواند خودش را تكثير كند. بعد از تكثير سلول ميزبان را از بين مي برد. ويروسهاي سرما خوردگي مجراهاي بالايي تنفسي را از جمله بيني، سينوسها، حلق و گلو را مورد عفونت قرار مي دهند، در حالي كه ويروس آنفولانزا قسمت هاي عميق تر دستگاه تنفسي را مورد عفونت قرار مي دهد و علائم شديدتري نسبت به ويروس سرما خوردگي از خود بروز مي دهد. نكات كليدي در مورد سرماخوردگي و آنفولانزا به شرح زير است:

  • علت سرماخوردگي و آنفولانزا باكتري نيست. بنابرين آنتي بيوتيك به درمان آن كمكي نمي كند. هرچند ممكن است براي جلوگيري از عفونت هاي ثانويه از نوع باكتريايي، تجويز شود.
  • ميكروبهاي سرماخوردگي و آنفولانزا در خارج از بدن بيمار معمولا بعد از 3 تا 7 روز مي ميرند.
  • ويروس سرماخورگي و آنفولانزا به حرارت حساس هستند و  در هواي خنك بهتر تكثير مي شوند. ابتدا در مجاري بيني تكثير مي شوند و از آنجا شروع به پخش شدن مي كنند.
  • بيشتر اين ويروسها توسط دستهاي آلوده به چشمها، بيني و دهان منتقل مي شوند.
  • شما ممكن يك روز قبل از اينكه علائم بيماري خود را نشان دهند، ديگران را نيز آلوده كنيد.
  • اين دو بيماري به تنهايي به ندرت كشنده هستند اما آنفولانزا مي تواند با ضعيف شدن بيش از حد دستگاه ايمني بدن، باعث عفونتهاي كشنده اي مثل ذات الريه شود. اين نوع بيماري با بدتر شدن سرفه ها، سختي در تنفس، سرفه همراه با بالا آوردن خون و ادامه پيدا كردن تب هاي شديد و مكرر ميتواند قابل تشخيص باشد و نياز به توجه پزشكي فوري دارد.
  • انواع مختلفي از ويروس آنفولانزا وجود دارد و پزشك معمولا درمان نوع رايج ويروس را پيشنهاد مي كند و اگر نوع بدخيم اين نوع ويروس نيز گزارش شده باشد، پزشك اين نوع ويروس را نيز در نظر خواهد گرفت.
2
بهداشت را رعايت كنيد.

انتقال ويروس از طريق تماس با فرد آلوده صورت مي گيرد. بنابراين بهتر است دستها را مرتب بشوييد و دهان و بيني را هنگام عطسه بپوشانيم. رعايت اين نكات مي تواند از سرايت بيماري به اطرافيان جلوگيري كند. اگر با دستانتان جلوي سرفه و عطسه را گرفيد، فورا دستها را بشوييد و يادتان باشد اگر با فرد مبتلا در تماس هستيد و وسايل، دستگيره در و غيره را لمس كرده ايد، دستها را به صورت مخصوصا چشم ها، بيني، و دهان نزنيد.

  • وقتي كه بيماري در محل كار يا محل زندگي شما رايج شده است، لوازم خود مانند خودكار، كاغذ و غيره را به ديگران قرض ندهيد و از آنها نيز قرض نگيريد.
  • وسايلي را كه مشتركا استفاده مي شود مرتب با دستمال ضدعفوني كننده تميز كنيد، مخصوصا اسباب بازي بچه ها، دستگاه ريموت كنترل تلويزيون و غيره.
  • براي هر فرد و مهمان ها از دستمال كاغذي جدا استفاده كنيد. ميكروب مي تواند تا ساعتها روي سطح دستمال پارچه اي زندگي كند.
  • در فصل سرما خوردگي و آنفولانزا، تمامي سطوح را به طور مرتب با آب و صابون تميز كنيد. روي كيبورد، كنترل از راه دور، تلفن، دستگيره در و غيره دستمال ضدعفوني كننده بكشيد يا از مايع شستشو حاوي الكل استفاده كنيد.
3
تا جاي كه امكان دارد از نزديك شدن و تماس با افراد مبتلا به بيماري، پرهيز كنيد.

افراد بيمار بهتر است در اتاق جداگانه بخوابند. براي افراد متاهل ممكن است عجيب به نظر برسد اما بهتر است يكي از اين افراد در سلامت كامل بتواند از ديگري مراقبت كند.

  • اگر بيمار هستيد بهتر است در خانه بمانيد و بچه ها را در صورت بيماري در خانه نگه داريد تا از شيوع بيماري  و سرايت آن به ديگران جلوگيري كنيد.
4
تا جايي كه مي توانيد به خودتان برسيد تا سالم و سلامت بمانيد.

خوب بخوابيد، تغذيه مناسب داشته باشيد تا از مبتلا شدن به بيماري جلوگيري كنيد. هرچند كه هنوز ثابت نشده روشهاي زندگي سالم بتواند جلوي بيماري سرماخوردگي و آنفولانزا را بگيرد، اما يك زندگي سالم و سلامت باعث مي شود كه سيستم ايمني بدن در بهترين وضعيت خود قرار بگيرد و اين امكان را به شما ميدهد كه به بهترين شكل با بيماري مبارزه كنيد. نكاتي كه به سلامت شما كمك مي كنند عبارتند از:

  • خواب كافي داشته باشيد. هرشب حدافل 7 تا 8 ساعت بخوابيد.
  • تغذيه سالم داشته باشيد. غذاهاي سالم مانند سبزيجات، ميوه جات، حبوبات و غيره.مهمترين قسمت تغذيه يك بدن سالم را تشكيل مي دهند. غذاهاي فراوري شده، پرچرب و پر شكر غذاهايي نيستند كه بتوانند به اندازه غذا هاي سالم سيستم ايمني را تقويت كنند. غذاهاي شيرين و پر از شكر عملكرد سيستم ايمني بدن را تا 5 ساعت گاهش مي دهند.
  • به طور مرتب ورزش كنيد. ورزش كردن در بهبود وضعيت سيستم ايمني بدن مؤثر است. به هر حال بيش از اندازه ورزش نكنيد، بدني كه بيش از اندازه خسته شده باشد بيشتر مستعد بيماري است.
  • استرس و فشار عصبي را كاهش دهيد. استرس به توانايي عملكرد بهينه سيستم ايمني صدمه مي زند. افراد مضطرب با فشار عصبي بالا بيشتر مستعد بيماري هستند.
  • به اندازه كافي آب و مايعات بنوشيد. كمبود آب در بدن از عملكرد سيستم ايمني جلوگيري مي كند. نوشيدن آب و مايعات به علاوه ويروسها را از گلو به داخل شكم ميشويد؛ جايي كه شانسي براي زنده ماندن ندارند.
  • از سيگاركشيدن دروري كنيد. دود سيگار مجاري تنفسي را حساس مي كند و در مقابل ويريوس سرماخوردگي و آنفولانزا آسيب پذير مي كند.
5
از مكمل هاي غذايي و تقويت كننده ها استفاده كنيد.

هنوز نمي توان در مورد تاثير اين مكمل ها در جلوگيري از بيماري هايي چون سرماخوردگي قضاوت كرد اما چيزي كه مسلم است اين است كه اين مكمل هاي غذايي سيستم ايمني بدن را تقويت مي كنند و مي توانند سهمي در ارتش توپخانه هاي سيستم دفاعي بدن در برابر بيماريها داشته باشند. تعدادي از مكمل هاي غذايي موثر در تقويت سيستم ايمني در زير آورده شده است:

  • ويتامين C: در تمام اشكالش چه به صورت فرص، چه شربت چه در ميوه مي تواند براي سرماخوردگي هاي رايج مفيد باشد.
  • زينك (ZINC): زينك به ايجاد سلول هاي سفيد بدن كمك مي كند و عملكرد صحيح سيستم ايمني بدن را تضمين مي كند. منابع غذايي حاوي زينك شامل: گوشت قرمز، صدف، گوشت مرغ، غلات صبحانه، ماست و شير مي شود.
  • سلنيوم (SELENIUM): سلنيوم يك ماده مغذي است كه نقش مهمي در سيستم ايمني بدن ايفا مي كند. سلنيوم به گلبولهاي سفيد براي توليد پروتئين سايتوكين كمك مي كند و اين پروتئين نيز به بيرون كردن ويروسهاي آنفولانزا از بدن كمك مي كند. بهترين منابع غذايي حاوي سلنيوم شامل: تخم مرغ، بوغلمون، قارچ، ماهي تن و ديگر غذا هاي دريايي مي شود.
  • سير: سير داراي خاصيت ضد ويروسي، ضدقارچي و آنتيبيوتيكي است و به طور كلي سيستم ايمني را تقويت مي كند. تحقيقات نشان مي دهد كساني كه روزانه سير مصرف مي كنند، دو سوم كمتر به سرماخوردگي مبتلا مي شوند.
  • ايكيناشا (Echinacea): نوعي گياه كه در آمريكاي شمالي رشد مي كند. اين دارو در زمينه تقويت سيستم ايمني شهرت دارد و مطالعات نيز اين موضوع را تاييد مي كند. تحقيقات دانشگاه كانكتيكات در سال 2007 نشان مي دهد كه ايكيناشا احتمال سرماخوردگي را تا بيش از 50 درصد كاهش مي دهد و كل دوره سرماخوردگي را به طور ميانگين تا 1.4 روز كاهش مي دهد.
  •    كوئرسيتين (Quercetin): نه تنها خاصيت آنتي اكسيدان آن كشف شده بلكه خاصيت تقويت دستگاه ايمني بدن نيز براي آن مشخصا در شرايط تحت فشار و هنگام مصرف ويتامين C نيز كشف شده است. كوئرسيتين خاصيت ضد ويروسي دارد و در پوست سيب قرمز، انگور، بروكلي، پياز قرمز، زغال اخته، مركبات، گيلاس، گلابي، چاي سبز، چاي تيره، لوبياجات، كلم كاهو و اسفناج يافت مي شود.
  • روغن نارگيل: حاوي اسيد لوريك است كه خود داراي خاصيت ضد ويروسي، ضد باكتري و قابليت تخريب ويروسهاي پوشيده شده در چربي از جمله آنفولانزا است.
  • شيرين بيان: داراي 8 تركيب ضد ويروسي است كه از نفوذ ويروسها به داخل سلول هاي بدن جلوگيري مي كند. شيرين بيان سيستم ايمني را تقويت مي كند و در رشد ويروسها از جمله آنفولانزاي نوع A وقفه ايجاد مي كند.
  • چاي: افرادي كه 5 فنجان چاي در روز مي نوشند، تا 10 برابر بيشتر اينترفرون در خونشان مشاهده شده است. اينترفرون پروتئيني است كه مانع رشد ويروسها مي شود.
6
واكسن بزنيد.

آنفولانزا مي تواند با واكسيناسيون پيشگيري شود. واكسن ها سال به سال تغيير مي كنند تا با نوع ويروس شايع در هر فصل تطابق داشته باشند. افرادي كه سيستم ايمني بدنشان ضعيف تر است، مانند كودكان و افراد سالخورده مي توانند از اين واكسيناسون بهره ببرند اما هنوز مي توانيد تحقيق كنيد و بهتين راه جلوگيري از آنفولانزا را متناسب با شرايط خود انتخاب كنيد.

7
گرم بمانيد.

هرچند كه سرما در واقع علت سرماخوردگي و آنفولانزا نيست(عامل بيماري ويروسي است)، اما سرما مي تواند باعث كاهش استقامت و نيروي بدني  و كسالت شود. اگر بدن شما احساس سرما كند و در معرض ويروس سرماخوردگي و آنفولانزا قرار بگيريد، به دليل احساس ضعف بدني  اجازه مي دهيد ويروس ها وارد بدن شما شوند.

نكته ها: 
  • با رعايت تمامي اين نكات، سلامت جسمي و سيستم ايمني تقويت شده همچنان احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگي و آنفولانزا وجود دارد.

  • از كورتيزون اجتناب كنيد. كورتيزون باعث ضعف سيستم ايمني بدن مي شود.

  • عسل حاوي ويتامين ها و مواد معدني است كه سيستم ايمني را تقويت مي كند.

  • مدت زمان لازم براي شستن دستها و از بين بردن ميكروبها و ويروسها 2 برابر چيزي است كه فكر مي كنيد.

  • اگر تب بالا بيش از 24 ساعت ادامه داشت حتما به دكتر مراجعه كنيد. مدت زمان مراجعه به پزشك براي كودكان كمتر و براي نوزادان بايد بلافاصله به پزشك مراجعه شود.

  • قبل از مصرف هرگونه دارو و مكمل غذايي به عوارض جانبي آن توجه داشته باشيد و با دكتر در اين زمينه مشورت كنيد.

  • اگر فشار خون بالا داريد، قبل از مصرف شيرين بيان با پزشك مشورت كنيد.

پسندها (1)

نظرات (0)